Web Dizayn ‘nın Temelleri
Günümüzde içeriği tayin ederken sayfamızın amacı uzun bilgi vermekse, “Nasıl
olsa kimse okumaz!” diyerek bilgileri kesmek, gerçekten o bilgiye ihtiyacı olan kişilere
haksızlık olmaz mı? Sayfamızın bir çıkış noktası, bir geçiş noktası olduğunu tahmin ediyorsak,hiç kimseyi oyalamaya, istemediklerini bildiğimiz bilgileri cebren vermeye de hakkımızyoktur.Yale Tıp Fakültesi’nin, ekrana bakan insanın göz hareketlerini belirleyen cihazlarladonattığı bilgisayarlarının başına oturttuğu 13 bin kişiyle yaptığı araştırma bir bilgisayar ekranının görsel taranma çizgisinin, soldan üst köşeden sağ üst köşeye, sağ üst köşeden sağ alt köşeye doğru genel tarama yeniden sol üstten itibaren okuma ve üst
orta noktadan aşağı doğru okumayı sürdürme tarzında olduğunu göstermekte. Buna göre,
izleyici internet sayfasındaki ilk büyük şekil kitlesini ve renkleri görmekte, ön plandaki
unsurlarla arka plandaki unsurlar arasındaki kontrastın farkına varmakta. İzleyici ancak
daha sonra, varsa grafik unsurların verdiği bilgiyi almaktadır, üçüncü olarak okumaya
başlamaktadır. Okuma tahmin edilebileceği gibi, en büyük kitleden benzetme yoluyla
başlamakta ve daha sonra kelimelere inmektedir.
Bu belirleme, bize, internet sayfasının tamamı itibariyle mükemmel bir grafik dengesine
sahip olması gerektiğini göstermekte. Yalnız metinden ibaret olan kara bir sayfa sıkıcı iken,
iri geniş grafikler, pis ve kara lekeler halindeki sözler özellikle bilgi arayan daha
iyi izleyiciye “içi boş” izlenimini verecektir. Web tasarım sanatçısı, bu noktada sayfanın beklenen
“müşterisi” nin varsayılan ilgi odağına, grafikle metni dengeleyerek bulmak zorunda.
Bu dengede oran ve uygunlu, sadece sayfanın hedef kitlesi veya başka bir deyişle
sayfanın içeriğine dikkate alınara bulunabilmekte.